سرکار خانم اکبری
مدیر پرستاری
دفتر پرستاری بیمارستان آریای رشت زیر نظر هیئت مدیره بیمارستان در امور برنامه ریزی و ارتقای کیفی و بهبود مستمر فعالیتها ارایه خدمات پرستاری و تعیین خط مشی و اتخاذ روشهای مناسب و تعیین حدود و زمانبندی برای رسیدن اهداف مورد نظر ارایه راهکار بهینه به مسئولین بخشها و ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده بهینه از منابع موجود و ایجاد هماهنگی و مشارکت فعال در برنامه ریزیهای بهداشتی – درمانی فعالیت میکند.
دفتر پرستاری بیمارستان آریای رشت با کادر مجرب ذکر شده در ذیل وظایف خود را دنبال میکنند
طیبه پلرودی – سوپروایزر بالینی
مریم کاظمی – سوپروایزر آموزشی
آیدا صالحی نسب - سوپروایزر ارتقاء سلامت
مهناز ساده کار– سوپروایزر بالینی
آمنه امام چاهی- سوپروایزربالینیلیدا احمدی - سوپروایزر کنترل عفونت
ژاله زبردست - سوپروایزر بالینی شبعسگر مباشر امینی - سوپروایزرشب
اهداف استراتژیک دفتر پرستاری
تدوین منشور اخلاقی سازمان به منظور ایجاد کارایی دولت و برخورد مشفقانه و مناسب با بیماران
بازنگری و اجرای خط مشی ها و اقدامات درمانی مربوط به بیمارستان
محاسبه نیروی پرستاری مورد نیاز، بکارگیری و تعیین صلاحیت حرفه ای و غیرحرفه ای کادر پرستاری
محاسبه و چینش پرسنل در هر نوبت کاری متناسب با تعداد بیماران و حجم کار در بخشها
برنامه ریزی و مدیریت در بحران، مدیریت خطر، ایمنی، کنترل عفونت، بهداشت محیط، سلامت شغلی
ارزیابی نیازهای آموزشی کلیه کادر پرستاری جهت دستیابی به اهداف برنامه استراتژیک
برنامه بهبود کیفیت سازمان و استانداردهای مراقبتی از بیماران
ارزیابی عملکرد پرستاران و اثربخشی مراقبتهای پرستاری
اجرا و پایش بهبود کیفیت و مداخلات اصلاحی با شاخصهای عملکردی اختصاصی، قابل اندازه گیری و واقع بینانه و با زمانبندی مشخصی.
بررسی تحلیل نتایج ممیزی داخلی و طراحی و اجرای برنامههای مداخلهای مناسب و اطلاعرسانی آنها به مدیران و دستاندکاران
اهم عملکرد دفتر پرستاری
1. تهیه چک لیست استاندارد برای کنترل بخشهای مختلف از معاونت درمان و کنترل بخشها طبق مفاد آن به طور ماهانه و اعلام نواقص به ریاست بیمارستان به منظور مداخله در رفع آنها.
2. مصاحبه با کارکنان جهت تعیین توانمندی در توزیع به بخشهای مختلف
3. تهیه شناسنامه برای کلیه بخش ها با امکان ارایه کلیه مشخصات بخشها به لحاظ نقشه، پرسنل، وضعیت آموزش، کنترل عفونت، صورتجلسات، گزارش بازدیدها و ... .
4. تهیه و ارسال دستورالعمل و گایدلاین های پرستاری و استانداردها در HIS – مراقبت های پرستاری اتاق عمل و ریکاوری – آموزش – کنترل عفونت.
5. برآورد مرتب پرسنل بخش ها به طور ماهانه با محاسبه کمبودهای پرسنلی و بازندگی و تصحیح مشکلات پرسنلی.
6. برآورد میزان متوسط ارایه خدمت در هر بخش و تنظیم ترکیب پرسنلی.
7. برنامه ریزی بازدید دسته جمعی از بخش ها در شیفتها ارایه گزارش بازدید به سرپرستاران به جهت رفع نواقص.
8. بازنگری، تصحیح و تکمیل چک لیستهای بازدید از بخشها به طوری که کاملترین چکلیستها را داشته باشیم و برای کلیه بخش های تخصصی چک لیست ویژه آنها تهیه بودند:
9. برگزاری جلسات مرتب حاکمیت بالینی و اعتباربخشی و سرپرستاران و ارسال صورتجلسات به بخشها جهت اطلاع همکاران محترم
تاکید بر برگزاری جلسات دورهای پرسنلی در بخشها و ارسال صورتجلسات آنها به دفتر پرستاری
10. برنامه ریزی و برگزاری کمیتههای بیمارستانی
11. برگزاری کلاسهای آموزشی جهت پرسنل
12. بازبینی و تکمیل پرونده های بهداشتی پرسنل
13. کنترل و بازبینی ترالی وارده و اورژانس در بخشها و در صورت نقص و خرابی جایگزین کردن تجهیزات جدید
14. اجرا طرح رضایتمندی بیماران در بخشها
15. ارتقای سلامت مادران در بخشهای زنان
16. بازنگری و تکمیل بایگانی دفتر پرستاری و کلاسه بندی کامل دستورالعمل بخشنامهها و مکاتبات
17. تنظیم برنامه گروه احیاء در سر شیفت شبانه روزی و نصب در محل مناسب و قابل رویت بر روی تابلوی اعلانات در بخشها.
18. ثبت نام و مشخصات و رشته تحصیلی متقاضیان کار در دفتر مخصوص
19. کنترل و نظارت بر تنظیم و تهیه کتابچه مجموعه توجیهی برای آشناسازی پرسنل جدید با دستورات روتین بخشها
20. برنامه ریزی برای برگزاری کلاس های آموزشی لازم در زمینه اجرای صحیح احیای قلبی – ریوی و استفاده از دفیبریلاتور، ونتیلاتور و سایر تجهیزات تخصصی واحد مربوطه
21. برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه نقش کادر پرستاری در تشخیص ارزشها
22. کنترل نظارت در زمینه برخوردهای تشویقی و تنبیهی از طریق ابلاغ نامه
23. برنامه ریزی برای دسترسی آسان به خدمات پاراکلینیکی در صورتی که این خدمات در خود بیمارستان ارایه نشوند.
24. کنترل پذیرش، انتقال و ارجاع بیماران درون و برون بیمارستانی
25. تجهیز دفتر پرستاری به یک نفر منشی، یک خط تلفن مستقل، یک خط تلفن بیسیم و پیچر (فراخون کننده) دستگاه رایانه و امکانات لازم برای برگزاری جلسات موردنظر.
26. کنترل و اطمینان از وجود تجهیزات و وسایل مورد نظر برای ارایه مراقبت مناسب از بیماران شامل: یخچال جداگانه برای داروها و کارکنان، وسایل حفاظت فردی، وسایل مناسب جهت دفع وسایل نوک تیز به تعداد کافی و وسایل شستشوی بهداشتی، تختها و برانکارد با قابلیت بالا و پائین (تنظیم ارتفاع) و دارای نرده های محافظ.
27. همفکری و همکاری در سر و سامان دادن به وضعیت اورژانس و تفکیک پذیرش از اورژانس
28. تکثیر و توزیع توصیه های کمیته کنترل عفونت به بخش ها با تناسب موضوعیت
29. تکثیر و توزیع مقررات مراقبت های مدیریت شده در بخش ها با توجه به نیازها
30. انجام پایش گرمایی و تکمیل فرم نرم افزار مربوطه هر شش ماه یکبار
31. همکاری لازم جهت راه اندازی سایت بیمارستان
32. توزیع و جمع بندی فرمهای نظرسنجی و طرح تکریم ارباب رجوع و استخراج نتایج به منظور ارایه خدمت بهتر
33. تهیه پمفلیتهای آموزشی مخصوص هر بخش با همکاری پرسنل مربوطه
راه اندازی سیستم تریاژ
با توجه به بررسیهای بعمل آمده و تعداد مراجعین به اورژانس بیمارستان آریا به نظر میرسد بعضی از ارباب رجوع که نیاز سریع به رسیدگی دارند به علت عدم وجود سیستم تریاژ در راستای ارایه خدمات مطلوب و حداقل زمان برای ارباب رجوع گامهای اساسی میتوان برداشت.
هدف:
کلیه ارباب رجوع با تشخیصهای درمانگاهی و اورژانسی مراجعه میکنند و اکثر بیماران درمانگاهی و اقدامات غیرضروری پاراکلینیکی وقت طلایی بیماران اورژانسی را هدر میدهد. در این راستا تریاژ مهمترین و اساسی ترین اقدام جهت ارایه خدمات مطلوب در کمترین زمان و افزایش تعداد نجات یافتگان میباشد.