AryaHospital
مترون
سرکار خانم اکبری
مدیر پرستاری
دفتر پرستاری بیمارستان آریای رشت زیر نظر هیئت مدیره بیمارستان در امور برنامه­ ریزی و ارتقای کیفی و بهبود مستمر فعالیت­ها ارایه خدمات پرستاری و تعیین خط­ مشی و اتخاذ روش­های مناسب و تعیین حدود و زمان­بندی برای رسیدن اهداف مورد نظر ارایه راهکار بهینه به مسئولین بخش­ها و ایجاد شرایط مناسب جهت استفاده بهینه از منابع موجود و ایجاد هماهنگی و مشارکت فعال در برنامه ­ریزی­های بهداشتی – درمانی فعالیت می­کند.
دفتر پرستاری بیمارستان آریای رشت با کادر مجرب ذکر شده در ذیل وظایف خود را دنبال می­کنند
  • طیبه پلرودی – سوپروایزر بالینی 
  • مریم کاظمی – سوپروایزر آموزشی
  • آیدا صالحی نسب - سوپروایزر ارتقاء سلامت 
  •  مهناز ساده کار– سوپروایزر بالینی 
  • آمنه امام چاهی- سوپروایزربالینی
  • لیدا احمدی - سوپروایزر کنترل عفونت
  • ژاله زبردست - سوپروایزر بالینی شب
  • عسگر مباشر امینی  - سوپروایزرشب
  • اهداف استراتژیک دفتر پرستاری
  • تدوین منشور اخلاقی سازمان به منظور ایجاد کارایی دولت و برخورد مشفقانه و مناسب با بیماران
  • بازنگری و اجرای خط مشی ها و اقدامات درمانی مربوط به بیمارستان
  • محاسبه نیروی پرستاری مورد نیاز، بکارگیری و تعیین صلاحیت حرفه ای و غیرحرفه ای کادر پرستاری
  • محاسبه و چینش پرسنل در هر نوبت کاری متناسب با تعداد بیماران و حجم کار در بخشها
  • برنامه ریزی و مدیریت در بحران، مدیریت خطر، ایمنی، کنترل عفونت، بهداشت محیط، سلامت شغلی
  • ارزیابی نیازهای آموزشی کلیه کادر پرستاری جهت دستیابی به اهداف برنامه استراتژیک
  • برنامه بهبود کیفیت سازمان و استانداردهای مراقبتی از بیماران
  • ارزیابی عملکرد پرستاران و اثربخشی مراقبت­های پرستاری
  • اجرا و پایش بهبود کیفیت و مداخلات اصلاحی با شاخص­های عملکردی اختصاصی، قابل اندازه­ گیری و واقع بینانه و با زمان­بندی مشخصی.
  • بررسی تحلیل نتایج ممیزی داخلی و طراحی و اجرای برنامه­های مداخله­ای مناسب و اطلاع­رسانی آنها به مدیران و دست­اند­کاران
  • اهم عملکرد دفتر پرستاری
    1. تهیه چک لیست استاندارد برای کنترل بخش­های مختلف از معاونت درمان و کنترل بخش­ها طبق مفاد آن به طور ماهانه و اعلام نواقص به ریاست بیمارستان به منظور مداخله در رفع آنها.
    2. مصاحبه با کارکنان جهت تعیین توانمندی در توزیع به بخش­های مختلف
    3. تهیه شناسنامه برای کلیه بخش ها با امکان ارایه کلیه مشخصات بخش­ها به لحاظ نقشه، پرسنل، وضعیت آموزش، کنترل عفونت، صورتجلسات، گزارش بازدیدها و ... .
    4. تهیه و ارسال دستورالعمل و گایدلاین های پرستاری و استانداردها در HIS – مراقبت های پرستاری اتاق عمل و ریکاوری – آموزش – کنترل عفونت.
    5. برآورد مرتب پرسنل بخش ها به طور ماهانه با محاسبه کمبودهای پرسنلی و بازندگی و تصحیح مشکلات پرسنلی.
    6. برآورد میزان متوسط ارایه خدمت در هر بخش و تنظیم ترکیب پرسنلی.
    7. برنامه ریزی بازدید دسته جمعی از بخش ها در شیفت­ها ارایه گزارش بازدید به سرپرستاران به جهت رفع نواقص.
    8. بازنگری، تصحیح و تکمیل چک­ لیست­های بازدید از بخش­ها به طوری که کامل­ترین چک­لیست­ها را داشته باشیم و برای کلیه بخش های تخصصی چک لیست ویژه آنها تهیه بودند:
    9. برگزاری جلسات مرتب حاکمیت بالینی و اعتباربخشی و سرپرستاران و ارسال صورتجلسات به بخش­ها جهت اطلاع همکاران محترم
    تاکید بر برگزاری جلسات دوره­ای پرسنلی در بخش­ها و ارسال صورتجلسات آنها به دفتر پرستاری
    10. برنامه ­ریزی و برگزاری کمیته­های بیمارستانی
    11. برگزاری کلاس­های آموزشی جهت پرسنل
    12. بازبینی و تکمیل پرونده­ های بهداشتی پرسنل
    13. کنترل و بازبینی ترالی وارده و اورژانس در بخش­ها و در صورت نقص و خرابی جایگزین کردن تجهیزات جدید
    14. اجرا طرح رضایتمندی بیماران در بخش­ها
    15. ارتقای سلامت مادران در بخش­های زنان
    16. بازنگری و تکمیل بایگانی دفتر پرستاری و کلاسه­ بندی کامل دستورالعمل بخش­نامه­ها و مکاتبات
    17. تنظیم برنامه گروه احیاء در سر شیفت شبانه ­روزی و نصب در محل مناسب و قابل رویت بر روی تابلوی اعلانات در بخش­ها.
    18. ثبت نام و مشخصات و رشته تحصیلی متقاضیان کار در دفتر مخصوص
    19. کنترل و نظارت بر تنظیم و تهیه کتابچه مجموعه توجیهی برای آشناسازی پرسنل جدید با دستورات روتین بخش­ها
    20. برنامه ریزی برای برگزاری کلاس های آموزشی لازم در زمینه اجرای صحیح احیای قلبی – ریوی و استفاده از دفیبریلاتور، ونتیلاتور و سایر تجهیزات تخصصی واحد مربوطه
    21. برگزاری کلاس­های آموزشی در زمینه نقش کادر پرستاری در تشخیص ارزش­ها
    22. کنترل نظارت در زمینه برخوردهای تشویقی و تنبیهی از طریق ابلاغ نامه
    23. برنامه ریزی برای دسترسی آسان به خدمات پاراکلینیکی در صورتی که این خدمات در خود بیمارستان ارایه نشوند.
    24. کنترل پذیرش، انتقال و ارجاع بیماران درون و برون بیمارستانی
    25. تجهیز دفتر پرستاری به یک نفر منشی، یک خط تلفن مستقل، یک خط تلفن بی­سیم و پیچر (فراخون کننده) دستگاه رایانه و امکانات لازم برای برگزاری جلسات موردنظر.
    26. کنترل و اطمینان از وجود تجهیزات و وسایل مورد نظر برای ارایه مراقبت مناسب از بیماران شامل: یخچال جداگانه برای داروها و کارکنان، وسایل حفاظت فردی، وسایل مناسب جهت دفع وسایل نوک تیز به تعداد کافی و وسایل شستشوی بهداشتی، تختها و برانکارد با قابلیت بالا و پائین (تنظیم ارتفاع) و دارای نرده های محافظ.
    27. همفکری و همکاری در سر و سامان دادن به وضعیت اورژانس و تفکیک پذیرش از اورژانس
    28. تکثیر و توزیع توصیه های کمیته کنترل عفونت به بخش ها با تناسب موضوعیت
    29. تکثیر و توزیع مقررات مراقبت های مدیریت شده در بخش ها با توجه به نیازها
    30. انجام پایش گرمایی و تکمیل فرم نرم افزار مربوطه هر شش ماه یکبار
    31. همکاری لازم جهت راه اندازی سایت بیمارستان
    32. توزیع و جمع­ بندی فرم­های نظرسنجی و طرح تکریم ارباب رجوع و استخراج نتایج به منظور ارایه خدمت بهتر
    33. تهیه پمفلیت­های آموزشی مخصوص هر بخش با همکاری پرسنل مربوطه

    راه اندازی سیستم تریاژ
    با توجه به بررسی­های بعمل آمده و تعداد مراجعین به اورژانس بیمارستان آریا به نظر می­رسد بعضی از ارباب رجوع که نیاز سریع به رسیدگی دارند به علت عدم وجود سیستم تریاژ در راستای ارایه خدمات مطلوب و حداقل زمان برای ارباب رجوع گام­های اساسی می­توان برداشت.
    هدف:
    کلیه ارباب رجوع با تشخیص­های درمانگاهی و اورژانسی مراجعه می­کنند و اکثر بیماران درمانگاهی و اقدامات غیرضروری پاراکلینیکی وقت طلایی بیماران اورژانسی را هدر می­دهد. در این راستا تریاژ مهمترین و اساسی­ ترین اقدام جهت ارایه خدمات مطلوب در کمترین زمان و افزایش تعداد نجات یافتگان می­باشد.